top of page
aSDIM1230
019_2
001_3
005
006
008
009_2
010
013
bSDIM0933
014
015_1
015_2
015_3
016
018
000
020
021
022
023
024
025
028b
029
031
033
aSDIM1430

title: inside/outside/inside「内外内」

type: extension

support director:Reiji Mizobe

collaborating architect:Hiroyuki Anzai/Satofumi Anzai

                                            Asako Miura/Junnosuke Namekata

engineer:Yoshinori Tokuyasu/TOK-TEC Architect's Office

lighting engineer : Izumi Okayasu/Izumi Okayasu Lighting Design

address:Kita-kantou, Japan

usage:house + office 

floors:1 

building area:290.52㎡

floor area:290.52㎡

structure:Wood

completion:08/2017

photo:Masashi Mikuma

Is there any familiar item like a ready-made sash in Japanese housing. Especially double sliding sash roots deeply in the Japanese experience. We of course know that sash separates indoor and outdoor. When we look ready-made sash from inside, the other side should be outside.

 

This is extension work of a house in North-Kanto. This project stared receiving client’s request to build office and parking for work and an atelier and greenhouse for hobby in neighboring land bought newly. And “big fixed window” is also one of their request.

 

At first we don’t think it is a good idea to use fixed window in this site where it can be never said that it has good view. But on this project, we can use the space between the main house as private area, of course. If we can make the view that we don’t know whether it’s outside or whether it’s inside by using fixed window, it could be an affluent house ranging various face of area on the whole premises.

 

On this project, we put fixed window toward a garden and dog court then arrange entrance=sash next to fixed window.  And also we arrange sash as partition in one of the room. The wrong impression which says opposite of the sash is outdoor and the greenhouse where the sunlight is coming would be the synergistic effect that coursed confusion whether next space is inside or outside – this is the effect I expected.

 

There is no special design on itself but by using familiar sash which is icon of border, we can make hierarchy of next space confused and try to be equivalent through this project. When client’s object overflowing inside or outside, the hierarchy is more confused and they may feel whole of this site as living space, we hope.

本プロジェトは関東のとある住宅の増築計画である。

新たに隣地を購入したクライアントから仕事の為のオフィスと駐車場、そして趣味の為のアトリエと温室を作ってほしいという要望を受けてこの計画はスタートした。そしてこれに続く大小様々な要望の一つに「大きなFIX窓」があった。

 

当初、決して景観が良いとは言えない市街地にあるこの敷地で、大きなFIX窓を採用することになかなか価値を見いだせなかった。しかしFIX窓の存在感をコントロールすることで屋内外定かでない情景が作ることが出来れば、生活空間が敷地全体で連なるような住宅が出来るのではないかと考えた。

 

この計画ではFIX窓を中庭やドックコートに向けて配置している。そしてこのFIX窓と並ぶ様に既製品サッシを配置することで、引き違いサッシの存在感がFIXガラスの存在を希薄にするように試みた。さらに温室や渡り廊下といった日差しが差し込む室内空間との間仕切にも引き違いサッシを採用している。サッシの反対側は屋外という思い込みが隣接する空間が内なのか外なのか混乱を生じさせ、FIXガラスの存在を相乗的に希薄にすることを期待した。

 

場所自体になにか特別なデザインをするのではなくFIXガラスと既製品サッシという境界線のアイコンを操作することで、屋内外の序列を混乱させ、隣り合う空間のヒエラルキーを等価にしようと試みた住宅であった。多趣味なクライアントの「もの」が内に外に溢れてきたとき、さらにこのヒエラルキーは混乱して敷地全体を生活空間として感じ取れるのではないかと期待している。

bottom of page